Praktijkplan jaar 2
Opdracht 1: FOODAGE
Aan het begin van dit schooljaar ben ik samen met Gina enthousiast begonnen met het vullen van onze uren voor de praktijkervaring. Het leek ons leuk om samen een Youtube kanaal te hebben en hier gezonde recepten op te zetten.
We zijn begonnen met het bespreken van onze ideeën. Het plan was een video te maken over de volgende onderwerpen:
- Sinterklaas / gezonde pepernoten
- Kert / gezond dessert
- Verjaardagen/ traktaties
- Verjaardagen/ gezonde taart
- Vakantie / spaanse tapas
Ons eerste filmpje was een introductie. Zo kon iedereen kennismaken met ons en wisten ze wat foodage is en wat ze kunnen verwachten op het youtube kanaal. Het tweede filmpje was een gezonde variant van de kruidnoot! Het was in november, sinterklaas was al in Nederland en de kilo’s kruidnoten lagen weer in de winkel.
Nederlanders eten tijdens sinterklaas erg veel kruidnoten en ander snoepgoed. In één kilo kruidnoten zitten bijna 2200 kcal, wat meer is dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor een vrouw. In het filmpje laten we zien wat er voor nodig is en hoe je het maakt.
Helaas zijn er niet meer dan twee filmpjes gemaakt. In het tweede blok zijn Gina en ik allebei een andere minor gaan volgen. Hierdoor hadden we nauwelijks tijd om samen te komen voor een nieuwe video. We hebben wel afspraken gemaakt over het onderwerp van het filmpje omdat we erg veel reacties kregen van kennissen en vrienden wat zij graag de volgende keer wilden zien. In blok 3 is Gina gestopt met de opleiding. Dit is de reden dat er maar twee filmpjes zijn en niet meer. Ik vind het niet leuk om dit alleen voort te zetten omdat we het met zijn tweeën zijn begonnen.
Leerdoel (smart)
Mijn leerdoel met deze opdracht was: Tijdens elk filmpje wil ik kennis op een leuke manier overbrengen en de doelgroep stimuleren om ongezonde snacks te vervangen door gezonde snacks.
Beroepsrollen en competenties
Tijdens deze opdracht heb ik de rol van adviseur beoefend. Op een leuke manier hebben we de doelgroep geadviseerd om ongezonde snacks te vervangen door de gezonde snacks, doordat we de kilocalorieën erbij vertellen en dit vergelijken krijgen ze een duidelijk beeld van het verschil.
Hierbij kwamen de volgende competentie aan bod:
- De voedingskundige/diëtist stelt met behulp van een welomschreven onderzoeksmethodiek en recente wetenschappelijke inzichten een voedingskundige analyse op en vertaalt deze in een voedingskundig advies aan de opdrachtgevende organisatie, dat bijdraagt aan het welzijn en de prestaties.
Reflectie
Het was erg leuk om te doen, maar er zijn een aantal dingen die ik de volgende keer toch echt wel anders aan zou pakken.
Het youtubekanaal en de fabookpagina waren een beetje verwaarloosd. In de periode van onze minor hebben we er te weinig tijd aan besteed en is het leuke er vanaf. Het is fijn als mensen weten wat ze kunnen verwachten. Als ik nog een keer een youtube kanaal met filmpjes wil beginnen, dan zal ik elke keer aankondigen wanneer het nieuwe filmpje komt en er een vast ritme inhouden. Bijvoorbeeld elke zaterdag of om de zaterdag komt er een nieuwe video. Daarnaast zal ik aan het einde van het filmpje het onderwerp aankondigen voor de volgende keer, dit kan mensen nieuwsgierig maken en stimuleren om weer te gaan kijken. Ik vond het leuk om een keer gedaan te hebben, maar het is niet zo dat ik hier later mee wil werken. Ik vond het erg leuk om gezonde recepten te zoeken/bedenken en deze daadwerkelijk uit te proberen. Tot slot is het leuk om te zien dat familie en vrienden graag naar je filmpjes kijken en benieuwd zijn wat het volgende filmpje weer wordt.
Uren
Uren |
Taak |
2,5 uur |
Brainstormen over onderwerpen en rondkijken wat er al bestaat |
2,5 uur |
Brainstormen over de naam en het maken van ons logo |
2 uur |
Facebookpagina met foto’s en leuke opmaak aanmeken + emailadres aanmaken |
1,5 uur |
Youtube kanaal aanmaken met foto’s en een leuke opmaak |
2 uur |
Introductie filmpje maken, bewerken en plaatsen op facebook en youtube |
2 uur |
Recepten zoeken voor de gezonde pepernoten, alle boodschappen hiervoor halen en sinterklaasaccesoires halen |
2,5 uur |
Filmen, (aantal keer opnieuw gedaan) recept bereiden |
3 uur |
Filmpje bewerken, aanpassen en op youtube en facebook plaatsen |
2 uur |
Recepten zoeken/bedenken voor een leuk en gezond dessert met kerst |
2,5 uur |
Recept maken en het filmen |
1,5 uur |
Bewerken van het filmpje (niet afgekomen) |
Totaal= 24 uur |
|
Hier de link van het youtube kanaal en de facebookpagina:
https://www.facebook.com/gdfoodage/?fref=ts
https://www.youtube.com/channel/UCPlU5Ps5eQAh3_XS8gDZTLw
Opdracht 2: Voorlichting
Voor mijn 2e opdracht om praktijkervaring op te doen heb ik gekozen om voorlichting te geven aan mijn team. De vrouw van mijn ploegleider (Renske) volgt momenteel een cursus over voeding en sport. Er is nogal wat onduidelijkheid bij ons in het team over wat je nou wel en niet moet eten en drinken voor, tijdens en na de wedstrijd.
Renske en ik hebben hier samen verder onderzoek naar gedaan en daarna hebben we een voorlichting gemaakt. De dia’s hebben we uitgeprint zodat ze alle informatie mee kunnen nemen en het later nog terug kunnen kijken. Aan het einde van de voorlichting hebben we nog alles een keer doorgenomen zodat het duidelijk was. We hebben de voorlichting gegeven in de kantine van de wielerclub waar ik bij fiets.
Persoonlijk leerdoel: Voor het begin van het wielerseizoen wil ik een voorlichting hebben gegeven aan mijn ploeggenoten over goede voeding voor, tijdens en na de wedstrijd.
Beroepsrol en competenties
De rol van voorlichter is met deze opdracht beoefend. Daarbij is de volgende competentie aan bod gekomen: ‘’De voedingskundige/diëtist ontwerpt en beargumenteert – met behulp van recente professionele en wetenschappelijke inzichten – een voorlichtingsplan, op eigen initiatief, dan wel van derden, om op het gebied van voeding de gezondheid, het welzijn of de prestaties van een specifieke doelgroep te bevorderen, voert dit plan uit (of coördineert de uitvoering ervan) en draagt zorg voor de evaluatie. De voedingskundige/diëtist ontwerpt en ontwikkelt voorlichtingsmateriaal.’’
Ik heb meegeholpen met het voorlichtingsplan maken en de uitvoering ervan.
Reflectie
Ik vond het erg leuk om een keer te doen omdat ik er zelf ook veel aan heb. Ik vind het leuk om mezelf te verdiepen in mijn eigen sport en de combinatie met voeding. Het geven van een voorlichting vind ik daarentegen minder leuk. Het is niet erg om een keer te doen, maar ik zal het later niet als werk willen doen. Het is jammer dat ik geen foto’s heb gemaakt en dat het ook niet is gefilmd. De volgende keer zal ik het wel filmen zodat ik mezelf weer terug kan kijken voor verbeterpunten. Aan het einde van de voorlichting hebben we wel om feedback gevraagd. Doordat ik deze opdracht heb uitgevoerd weet ik dat mijn interesse ligt bij sporters. Ik vind het leuk om me hierin te verdiepen.
Uren
Uren |
Taak |
2 uur |
Afspraak plannen |
3 uur |
Informatie verzamelen en verdiepen in de behoefte van sporters |
2 uur |
Bijeenkomst en de verzamelde gegevens uitgewisseld en besproken |
3 uur |
Belangrijkste informatie eruit gehaald en het begin van de powerpoint gemaakt |
2 uur |
Powerpoint afgemaakt |
3 uur |
Voorbereiden voorlichting en het geven van de voorlichting zelf |
2 uur |
Nabespreken voorlichting en feedback vragen + uitgeprinte informatie meegeven |
Totaal: 17 uur |
|
Opdracht 3
Tijdens de minor die ik in blok 2.1 heb gevolgd, heb ik geleerd hoe ik mijn eigen onderneming op kan starten. Deze minor heb ik samen met Kim gevolgd en hier hebben wij een plan gemaakt om een eigen webshop met maaltijdboxen en voedingsadvies te starten.
Mijn persoonlijke leerdoel bij deze opdracht was: Aan het einde van dit schooljaar wil ik mijn ondernemersvaardigheden hebben ontwikkeld en een eigen bedrijf opstarten.
Persoonlijke kwaliteiten en verbeterpunten
Sinds het 3e jaar op de HAVO heb ik geen economie meer gehad. Ik vond het dus erg lastig omdat ik veel kennis miste. Het was door mijn gebrek aan kennis ook echt een uitdaging. Tijdens de minor heb ik veel geleerd waardoor ik na de minor ook door ben gegaan met het idee. Mijn ondernemersvaardigheden zijn verbeterd en mijn kennis is toegenomen.
Beroepsrol ondernemer
Competentie 13: ‘’De voedingskundige/diëtist stelt als zelfstandig ondernemer een ondernemingsplan op, met daarin een financiële onderbouwing van de doelstellingen, op basis van onderzoek naar voedings-, consumenten- en gezondheidstrends in de externe omgeving.’’
Uren |
Taak |
6 uur |
Bijeenkomst ondernemers |
2 uur |
Marktonderzoek voorbereiden (online enquete) |
2 uur |
Marktonderzoek uitvoeren |
3 uur |
Marktonderzoek verwerken |
2 uur |
Ons plan volledig afmaken en een afspraak maken met de KvK |
Totaal 15 uur |
|