Schooljaar 1
Veel werkervaring op het gebied van voeding en diëtetiek heb ik nog niet. Wél hebben we in schooljaar 1 elke periode een project.
Project 1:
Ik zocht vijf personen van hetzelfde geslacht die graag willen weten hoe gezond ze eten. Alle vijf de personen zaten in de zelfde leeftijdscategorie en waren werkend op het kantoor.
De richtlijnen voor de inname van energie, eiwit, koolhydraten, vetten en vezels voor de doelgroep heb ik opgezocht. Ondertussen hielden de deelnemers een eetdagboek bij voor 3 dagen.
Hierna heb ik per voedingsstof berekend wat de gemiddelde inname is. Per voedingsstof heb ik uitgerekend hoeveel procent dit van de totale inname was. De uitkomsten hiervan heb ik vergeleken met de richtlijnen. Aan de hand hiervan heb ik geconcludeerd hoe de gewenste inname gerealiseerd kon worden.
Bij deze opdracht heb ik mijn rol als onderzoeker verbeterd.
Project 2:
Het 2e project was niet individueel, maar met een groep van 6 personen. Met dit project hebben we een marketingplan opgesteld voor het bedrijf FoodDo waardoor het meer naamsbekendheid zou krijgen. We zijn in Vlaardingen, waar FoodDo zich bevindt, enquetes uit gaan delen op straat. Hierdoor wisten we hoe bekend FoodDo is onder de bevolking in Vlaardingen.
In het marketingplan kwamen de volgende onderwerpen aan bod: interne analyse, externe analyse, SWOT-analyse, confrontatie matrix, marketingmix, marketing strategie, advies en als laatste planning en budget.
Project 3:
Project 3 bestond uit het adviseren van een bedrijfskantine. Ook deze keer was het project in een groep van 6 personen. Het lastige aan deze opdracht was dat we zelf een bedrijf uit moesten kiezen, maar wij zijn uitgekomen bij de Consumentenbond. Allereerst hebben we een interview gehouden met de medewerkers van de kantine. Daarna volgde de screening, enqûete en het experiment. Ons experiment is gebaseerd op de screening en de behoeftes van de consument. Als experiment hebben wij een verse fruitsalade naast de kant- en klare fruitsalade gezet en gekeken hoe vaak de kant- en klare fruitsalade werd verkocht als de verse er naast staat. Voor het experiment hebben wij een hypothese opgesteld die gaat als volgt: er zal verandering plaatsvinden in het aantal gekochte kant- en klare fruitsalades als er een verse naast staat. Er is een significant verschil uit onze t-toets gekomen waardoor wat betekent dat de gegevens betrouwbaar zijn en onze hypothese wvoor waar mag woden genomen. Dit experiment hebben we verwerkt in onze adviezen en die overhandigd aan de consumentenbond.
Project 4:
Het laatste project van schooljaar 1, zijn we nu mee bezig in een groep van 5 personen. Onze doelgroep is Indonesiërs.